کافه فرزانگان

کاش آن قدری معرفت داشته باشیم که جرئت کنیم بشنویم

کافه فرزانگان

کاش آن قدری معرفت داشته باشیم که جرئت کنیم بشنویم

بازنشر نوشته‌ها نگارنده را خوش‌حال می‌کند؛ نیازی به اجازه نیست.
فقط اگر جایی نوشتیدشان آدرس بدهید که بروم و بخوانم و ذوق زده بشوم.

بایگانی
جمعه, ۱۰ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷ ب.ظ

اسلامی؟!

بسم‌الله...
سلام!
+
دل‌تان برای فلان زندانی یا فلان حیوانِ بی‌خانمان سوخته؟ دم‌تان هم گرم. جدی می‌گویم؛ بی‌تعارف.

جوابِ یک سئوالِ من را بدهید عزیزان‌م؛
چرا وقتی داعش کوبانی را محاصره کرده بود خفه‌خون گرفته بودید؟

***
از این سئوال‌ها، یک لیستِ بلندبالا می‌توانم بنویسم که واقعا خوش‌حال می‌شوم یکی جواب‌شان را بدهد به‌م.

***
معمولا آن‌قدری بی‌اساس می‌دانم حرف‌های انجمن را که این‌جا مطرح‌ش نمی‌کنم. اما الان می‌خواهم از چیزی بگویم که عمیقا من را نگران کرد.
من زیاد به دانش‌گاه شریف رفت‌وآمد می‌کنم. از قضا یکی از این روزها، افتاده بود روی انتخاباتِ انجمن اسلامی. بحث‌ها داغ بود که به این گروه رای بدهیم یا آن یکی. یکی از هم‌مدرسه‌ای‌های قدیمی که حالا حضورش بسیار پررنگ است توی انجمن داشت از دلایل‌ش برای اعلم بودنِ لیستی که ازش حمایت می‌کرد می‌گفت. فکرم جای دیگری مشغول بود و درست نمی‌فهمیدم چه می‌گوید تا آن جا که بحث کشیده بود به گزینه‌های انتخابیِ هر لیست برای تصدیِ معاونت حقوق و مطالعاتِ زنان یا یک چیزی شبیه به این.
-" بابا این دختره این شکلی‌ه که اگه بچه‌دار شدی و دیدی کار کردن‌ت داره به بچه‌ت آسیب می‌زنه باید کار نکنی دیگه. این می‌خواد بشه بخش زنان‌شون؟!! "

شبیهِ برق‌گرفته‌ها شدم! یعنی چی؟!! 
این دیگر ساده‌ترین چیزی است که یک دانش‌جوی مسلمان باید بداند!
واقعا وظیفه‌ی یک خانم چیست؟!
خیلی ساده است. اگر روزی انتخاب کردی که الویتِ زندگی‌ت بچه داشتن است، باید پای تربیت‌ش هم بایستی. و این تربیت زمان می‌خواهد خب! و اصلا شاید ضروری بشود که کار نکنی کلا و یا حداقل در یک سری برهه‌ها.


عزیزان،
اسمِ آن اتاق‌تان را عوض کنید حداقل.
بگذارید انجمنِ شاخ‌های دانش‌گاه. انجمنِ بافهم‌های دانش‌گاه. انجمنِ روشن‌فکرهای دانش‌گاه.
چرا انجمنِ اسلامیِ دانش‌جویانِ آزاداندیش؟!
انجمن؟!
اسلامی؟!
آزاداندیش؟!

بی‌خیال!

***
این تفاوت‌های فاحش در رفتار من را خیلی غصه‌دار می‌کند.
کاش برای ماجرای یمن، نیجریه، بحرین، کشمیر، سوریه، عراق، شیعیان حجاز، افغانستان، میانمار و هزار هزار جای دیگر، هزار هزار آسیب‌دیده‌ی جنگِ دیگر هم همین‌طور عزاداری می‌کردید..
کاش این‌قدر فرق نمی‌کرد واکنش‌های آدم‌های دور و برم..




پ.ن یک:
از بسیج و انجمنِ مستقل هم بگویم؟!
بگویم که چه کار کرده‌ایم با مفهومِ مقدسِ "بسیجِ " حضرتِ امام..؟

پ.ن دو:
آن روز داشتم فکر می‌کردم که دوست می‌داشتم روزهای انقلابِ پنجاه و هفت به دنیا آمده بودم. یا مثلا توی روزهای آزادسازیِ خرم‌شهر. من آن روزها نبودم اما، اما روزهای سالِ هشتاد و هشت ساکنِ مرکزِ تهران بودم. روزهای سالِ هشتاد و هشت نمازجمعه می‌رفتم. روزهای سالِ هشتاد و هشت مدرسه‌ام زودتر تعطیل می‌شد، چون خیابان‌ها شلوغ شده بود.
من روزِ نه‌مِ دی ماهِ سالِ هشتاد و هشت، توی خیابانِ کارگرِ شمالی ایستاده‌بودم. من به عنوانِ یک مشاهده‌گر، خوب همه چیز را می‌دیدم. 
کاش آن روز، تعدادی را با خودم می‌بردم که ببینند همه‌جور آدمی آمده بود.
کاش می‌بردم‌شان نمازجمعه با خودم..
 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۰
فاء

نظرات  (۲)

با عرض سلام
یک سوال داشتم خدمتتون
در راهپیمایی های دیگری هم همه جور ادمی امده بودند 
نتیجه اش چه شد ؟
یک سوال دیگر همه جور ادم را شما بر اساس چه معیاری میگویید؟
قیافه ؟
طرز لباس؟
یا مثلا نوع شعار ؟
:)
میدانید چرا برای یک زندانی اینگونه همه جا بَلوا میشود
همه عکس های پروفایل خود را تغییر میدهند؟
همه در مسیر جو گیری روشنفکرانه میفتند؟
تنها دلیلش این است که اینها را نشان نمیدهیم
که هر روز در 24 شبکه سیما صحبت از حلب ها و میانمار ها و ... هست
اما هیچکس نمیداند در کشورش چه میگذرد
خودمان باعث گرایش این حجم از مردم سمت رسانه های بیگانه میشویم
پدربزرگ هایمان با شنیدن اخبار از bbc قیام کردند
و الان فرزندانمان با همین رسانه میخواهند فاتحه انقلاب را بخوانند
وجه مشترک هردو زمانه مخفی کردن اوضاع از مردم است
از بین بردن اعتماد است

هم میتوان برای صادقی ها و شریعتی ها سوگوار بود و هم برای شیعیان حجاز
من به شخصه هیچ تمایزی میان اینها نمیبینم

در پایان تشکر بابت اون یک خط که حرف دل بود و بردل نشست
خواهر من وقتی بچه اوردی باید پایش بایستی امانتی از خدا قبول کرده ای و باید درست حفظش کنی
چه میشود روز به روز این رفتار متحجرانهِ یِ روشنفکر مآبانه اضافه میشود نمیدانم
نمیدانم چرا یک روز پا میشوی "پِرِی فور پاریس ها" همه جارا فرا میگیرد
همین هایی که چند مدت قبلش با داغ منا جوک میساختند میشوند حامی حقوق انسان ها
نمیدانم ...!
تشکر

پاسخ:
علیکم السلام،
منظور از همه‌جور آدم، آدم‌هایی هستند که شاید توی موقعیت‌های دیگه حتی توانِ تحملِ حضورِ همدیگه رو هم ندارند؛ چه برسه به هم‌دلی و در یک جهت تلاش کردن. اون روز یه چیز دیگه هم به ذهن‌م اومد برای روشن‌تر کردنِ این قضیه:
وقتی واردِ سمپاد شدم می‌شد گفت تا حدِ خوبی با هیچ کس تشابه نداشتم. تا روزی که یه دشمنِ مشترک، دربرابرِ یه ارزشِ مشترک دیدم جلوی روم. و اون‌ جا بود که همه‌مون، با همه‌ی تفاوت‌ها و حتی تعارض‌ها، در یک جهت تلاش می‌کردیم. شما می‌تونید این تفاوت رو هرجور که ملموس‌تره براتون تفسیر کنید. با هر نشونه‌ای؛ حتی با سطحی‌ترین ممیزه مثل نوع پوشش و لباس.
نتیجه‌اش شد ختمِ اوضاعِ اون روزها. 
درباره‌ی انقلاب کردن با بی بی سی، من اطلاعی ندارم. ولی با منطق‌م جور در نمیاد راستش.
و اما عمل‌کردِ صدا و سیما؛ هیچ‌گونه دفاعی وجود نداره! با حذف کردنِ معدود برنامه‌های خوب به عنوانِ خطای آزمایش، می‌شه گفت که سی و اندی سال گذشته و ما نیروی رسانه‌ایِ زمان‌شناس نه شدیم و نه تربیت کردیم. 
کارهای مملکت رو باید ما انجام بدیم. مردمِ همین کشور. اگر عرضه داریم از یه گوشه شروع کنیم...
از بین بردنِ اعتماد...
از بینِ بردنِ اعتمادِ مردم راستش رو بخواید بیش‌تر با ماهی هشتاد میلیون حقوق گرفتن و اجرا نکردنِ قانون راجع به اقویاست... به نظرِ من البته.
خودتون میگین: "هم". هرچند که می‌شه روی این بحث کرد که آیا این هم اصلا درسته یا نه، من توی این پست می‌خواستم دلیلِ همین "هم" نبودن رو بفهمم. دوستی داشتیم که از همین تصاویری که میگین گله می کرد و الان دو هفته است که داره آه و فغان سر می‌ده. چرا این توجه به حقوقِ مورد اجحاف قرار گرفته، گزینشی‌ه؟



و این که من خوش‌حال می‌شم که نظرهای مخالف رو هم با اسمِ خودشون ببینم.
سلام دوباره
پیش نوشت :
شما قطعا من را نمیشناسید و من هم شما رو در سطح همین مطالبتون
فکر کنم نیاز به معرفی نباشه

در باره اون روز شما گفتین همه چی ختم به خیر شد  میشه کمی شفاف تر منظورتونو بگین ؟
مگر قبلش اوضاع از چه قرار بود؟
مگر بعدش اوضاع از چه قرار شد؟
من که تفاوتی ندیدم
جز اینکه در قبل از ان چند جوان به خاطر حماقت رهبران خودشان که ما به انها میگوییم "سران فتنه" :))) جانشان فدا شد اما در سطح خیابان ها و جلوی چشمان عام
پس از ان دیگر خبری از سطح خیابان ها نبود 
جوان ها در مکان هایی دیگر جانشان فدا میشود
این ما کسی را هم نداریم که سران فتنه بنامیم و دست تا ارنج در گل است
یک تشابه دیگر هم این میان وجود دارد
ندا اقا سلطان هایی انزمان برای مردم بُلد میشدند و جوی تازه براه میشد 
اما هزا نوعی دیگر اسمشان هم مشخص نمیشد حتی خانواده هاشان جنازه هایشان را ندارند
و در زمان حال همین صادقی ها 
اما هزار ادم دیگر بی صدا پر پر میشوند

انقلاب کلمه بزرگی بود که اغراق زیادی در ان بود
عذر میخام
منظورم ایجاد تنش در میان مردم است که متاسفانه وظیفه اش را به خوبی انجام داده

دلیل گزینشی بودن رو هم گفتم خدمتتون
گزینشی برخورد کردن خودمان است
اگر یکی را نشان دادی و دیگری را مخفی کردی
تا زمانی که "سِر" فاش نشود تو پیروزی اگر شد دیگر نمیتوانی بگویی چرا همه به ان دامن میزنند
همه ان جانب را در پیش میگیرند
این سخن علی است (البته با اندکی تلخیص :) )
بازهم تشکر


پاسخ:
تفاوت توی امنیت‌ه. البته با تعریفی که من دارم از امنیت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی